tisdag 14 juli 2015

Scotland part 2 - Isle of Jura + Glenfinnan (the monument & viaduct)


 Efter en typisk skotsk frukost var det dax att åka till
Isle of Jura


Färjan vi valde att ta var liten i storleken, som ni kan se, och kostade 20 pund per person en väg. Resan tog ca 45min och gick endast att betalas kontant som sagt. 
För biljettbokning: Jura passenger ferry



Vill man kan man ta sig till Isle of Jura från ett annat håll om man tex önskar ta bilen med sig över. 
Då får man först köra till Kennacraig och därifrån ta färjan till Port Askaig på ön Islay (kostar 6,50 pund/person och 32,50 pund för bilen en väg. Tar 2h 5min) 
För tidtabeller och biljetter: Calmac 
Sedan får man åka ännu en färja från Port Asking till Feolin på Isle of Jura (kostar 3,20 pund/person och 17,10 pund för bilen en väg. Tar drygt 5min)
Biljetterna här köper man endast på plats.

Från Feolin kan man antingen köra eller ta buss till Craighouse där destilleriet är beläget :)


För rundturen i destillerat fick man betala 6 pund per person och den varade i drygt 1h. 
Där fick vi av en trevlig tjej veta och se exakt hur det går till hela vägen från spannmålet till den färdiga produkten.

Det var väldigt varmt i många av de olika rummen och i ett av de, jäsningsrummet, luktade det så oootroligt starkt (så starkt att det tom tårades i ögonen, iallafall i mina, och inte var doften speciellt god heller vill jag lova) men det var ändå intressant att se hur det hela går till :)

Efter turen kom det många hade väntat på, nämligen provsmakningen! 
(är ju inte själv en whiskydrickare men för en 
annan var det ju gött) :P


Efter Isle of Jura begav vi oss från Tayvallich norrut mot staden Fort William och den lilla byn Glenfinnan.


Vägarna var även denna gången smala och slingriga och kantades av berg, dalar och sjöar. Skicket på själva asfalten var inte den bästa men utsikten var fantastisk och vi fick bl.a se detta gamla slottet mitt i en sjö :)
En typisk skotsk vy enligt mig själv!




Dagen därpå var vi på plats väldigt tidigt på utkiksplatsen i Glenfinnan (vilket var tur då det bara ca 15 min senare när vi var påväg ner kom tre fulla bussar lastade med nyfikna och fotoglada turister!) :D

Utsikten där var bland det finaste jag sett med bergen och sjön i perfekt harmoni och det var som balsam för själen att bara sitta där och suga in den vackra naturen..



Och åt motsatt håll från monumentet kunde vi beskåda den pampiga viadukten!





Då vi sett kort tagna från en annan lite närmare vinkel (där man också kan se att det är en tågräls som går på viadukten) frågade vi efter hur vi bäst kunde ta oss dit och efter en liten promenad hamnade vi tillslut på "rätt" sida!






Det var en tuff och brant stig upp (så ni vet) och vi blev både andfådda och svettiga! :) men väl på plats kunde vi pusta ut och bara njuta!










För även här var utsikten hänförande och fortsatte man en bit upp och runt berget kunde man se sjön (samma som den bakom Glenfinnan-monumentet) men från en annan vinkel..

Påväg tillbaka och en bit ner såg vi att några av de människorna som klättrat upp samtidigt som oss hade ställt upp stora stativ men värsta kamerorna i väntan på något (såg det ut som) och mycket riktigt, efter att ha frågat visade det sig att dom väntade på tåget som skulle komma tuffandes över viadukten bara 20 min senare!

Där kan man snacka om tur!

Det var inget vi hade räknat med att få uppleva och när tåget kom tuffades och lätt frustandes 
hejade den glatt på oss med små fina visslingar :)
Riktigt mysigt måste jag säga!


Tåget är ett gammalt ånglok och är även det tåget som är med i 
Harry Potter-filmerna, så kallad Hogwardsexpressen, och även 
just denna viadukten kan man se det åka över i filmerna ;)
kul och veta om man är ett Harry Potter-fan!

Om jag tänker efter nu i efterhand är detta, Glenfinnan, nog en av de finaste platserna vi hann besöka på vår lilla rundtur i Skottland och jag kan starkt rekommendera att besöka platsen om man får möjlighet!
Och vem vet, har man lite tur får man kanske dessutom njuta av tåget som tuffar förbi!

(fick veta att tåget åker förbi två gånger per dag, en på förmiddagen och en på eftermiddagen för er som vill veta!)
  

To be continued.. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar